Om Iyengar Yoga

IYENGAR® Yoga er baseret på videreførelsen af B.K.S. IYENGAR´s mange års dedikerede udforskning og udvikling af traditionel Hatha Yoga.

B.K.S. Iyengar

B.K.S. Iyengar

IYENGAR® Yoga er kraftfuld og dynamisk, med stor vægt på anatomisk præcision, og rolig, blid og indadvendt lyttende med vægt på rummelighed og frihed.

IYENGAR® Yoga beskrives ofte som ¨Meditation in Action¨ bl.a fordi der lægges stor vægt på dyb tilstedeværelse i kroppen og detaljerne i udførelsen.

IYENGAR Yoga giver, udover en stærkere og sundere krop, også større kropsbevidsthed, et friere åndedræt, mere nærvær, bedre balance og større koncentrationsevne.

A great boon of yoga, even for relative beginners, is the happiness it brings, a state of self-reliant contentment. Happiness is good in itself and a basis for progress.
Light on Life p. 26

IYENGAR Yoga forener krop, åndedræt og sind i en skøn balance og gennem dedikeret praksis viser den os vejen ind til vores sande Selv.

– IYENGAR® Yoga bygger på mange årtiers eksperimenter og praktisk research af B.K.S. Iyengar og hans familie. Iyengar Yoga er under konstant udvikling.

4 grundelementer i IYENGAR® Yoga:

– Der lægges stor vægt på alignment i asanas, for en sikker og dybdegående praksis, som giver den fulde fysiologiske, mentale og emotionelle effekt af din yoga-praksis.

– Udvikling og brug af props, hjælpemidler, som giver stabilitet og sikkerhed i stillingen og muligheden for at gå dybere og udforske vores grænser.

IMG_0116

Brugen af props er til stor hjælp hvis vi arbejder med fysiske udfordringer, såsom ryg eller knæ-problemer.

– Sequencing, rækkefølgen af asanas i undervisningen såvel som i den månedlige cyklus og vores livscyklus. I undervisningen forbereder vi gradvist kroppen og sindet os på de mere krævende stillinger, så vi kan komme dybere, længere ind.

– Timing af stillingerne: For at få den fulde fysiologiske effekt på bl.a. nervesystemet, hormonsystemet og fordøjelsen arbejder vi på at holde stillingerne i længere tid. Dette styrker også vores evne til at samle opmærksomheden på kroppen, sindet og åndedrættet, vi skærper koncentrationen og lærer at være til stede i øjeblikket.

-I IYENGAR Yoga lægger vi stor vægt på at balancere stabilitet og mobilitet, og styrke og fleksibilitet, både i krop og sind. Vores yoga-praksis skal støtte vores liv og dagligdag.