Om Iyengar Yoga

Uttanasana - Concave back

Uttanasana – Concave back

 

IYENGAR® Yoga er baseret på videreførelsen af B.K.S. IYENGAR´s mange års dedikerede udforskning og udvikling af traditionel Hatha Yoga.

IYENGAR® Yoga er kraftfuld og dynamisk, med stor vægt på anatomisk præcision, og rolig, blid og indadvendt lyttende med vægt på rummelighed og frihed.

IYENGAR® Yoga beskrives ofte som ¨Meditation in Action¨ bl.a fordi der lægges stor vægt på dyb tilstedeværelse i kroppen og detaljerne i udførelsen.

IYENGAR Yoga giver, udover en stærkere og sundere krop, også større kropsbevidsthed, et friere åndedræt, mere nærvær, bedre balance og større koncentrationsevne.

A great boon of yoga, even for relative beginners, is the happiness it brings, a state of self-reliant contentment. Happiness is good in itself and a basis for progress.
Light on Life p. 26

IYENGAR Yoga forener krop, åndedræt og sind i en skøn balance og gennem dedikeret praksis viser den os vejen ind til vores sande Selv.

– IYENGAR® Yoga bygger på mange årtiers eksperimenter og praktisk research af B.K.S. Iyengar og hans familie. Iyengar Yoga er under konstant udvikling.

4 grundelementer i IYENGAR® Yoga:

– Der lægges stor vægt på alignment i asanas, for en sikker og dybdegående praksis, som giver den fulde fysiologiske, mentale og emotionelle effekt af din yoga-praksis.

– Udvikling og brug af props, hjælpemidler, som giver stabilitet og sikkerhed i stillingen og muligheden for at gå dybere og udforske vores grænser.

iyengar yoga, yoga copenhagen, yoga nørrebro, yoga classes in english in copenhagen, iyengar yoga in copenhagen

Brugen af props er til stor hjælp hvis vi arbejder med fysiske udfordringer, såsom ryg eller knæ-problemer.

– Sequencing, rækkefølgen af asanas i undervisningen såvel som i den månedlige cyklus og vores livscyklus. I undervisningen forbereder vi gradvist kroppen og sindet os på de mere krævende stillinger, så vi kan komme dybere, længere ind.

– Timing af stillingerne: For at få den fulde fysiologiske effekt på bl.a. nervesystemet, hormonsystemet og fordøjelsen arbejder vi på at holde stillingerne i længere tid. Dette styrker også vores evne til at samle opmærksomheden på kroppen, sindet og åndedrættet, vi skærper koncentrationen og lærer at være til stede i øjeblikket.

-I IYENGAR Yoga lægger vi stor vægt på at balancere stabilitet og mobilitet, og styrke og fleksibilitet, både i krop og sind. Vores yoga-praksis skal støtte vores liv og dagligdag.