BKS Iyengar

BKS. Iyengar

BKS. Iyengar

              

B.K.S. Iyengar (14. december 1918 – 20. august 2014), er ophavsmanden til Iyengar Yoga metoden.

Iyengar er bl.a. blevet kaldt “Yogaens Michelangelo”. Han har skrevet og udgivet 14 bøger om yoga praksis og yoga filosofi. Hans mest berømte bog, ’Light on Yoga’, er oversat til 18 sprog, og solgt i over tre millioner eksemplarer. I 2004 blev han udnævnt som et af de 100 mest indflydelsesrige mennesker i verden af ​​Time Magazine.

Tidlige år

B.K.S. Iyengar blev født i en fattig familie i Bellur, Karnataka, i Indien. Han var nr. 11 i en søskendeflok på 13 børn. I en alder af ni mistede han sin far, der døde af blindtarmsbetændelse.

Igennem hele sin barndom kæmpede Iyengar med malaria, tuberkulose, tyfus og generel underernæring. “Mine arme var tynde, mine ben var ranglede og min mave stak frem på en klodset måde,” skiver han. “Mit hoved plejede at hænge slapt ned, og jeg kunne kun løfte det ved en stor indsats.” B.K.S. Iyengar begyndte sin yoga praksis i en alder af 14 år, først efter 7 – 8 års konstant praktisering, blev han sund i kroppen.

Tiden med sin guru (T. Krishnamacharya) og begyndelsen med Yoga

Iyengar blev sendt til Mysore for at bo sammen med sin søster og svoger Krishnamacharya, kendt som grundlæggeren af ​​Ashtanga Yoga. Krishnamacharya mente, at Iyengar gennem Yoga-praksis ville blive stærkere og sundere. Selvom Iyengar havde stor respekt for Krishnamacharya og til tider vendte sig til ham for at få gode råd, havde han et anspændt forhold til sin guru under dennes ledelse. I begyndelsen forudsagde Krishnamacharya, at den stive, sygdomsramte teenager ikke ville lykkes med Yoga.

I en alder af 18 sendte Krishnamacharya Iyengar til Pune for at undervise i Yoga. Her slog Iyengar sig ned og begyndte sit selvstudie og rejse udi Yoga kunsten. Han tilbragte flere timer hver dag hvor han lærte at eksperimentere med forskellige teknikker.

Øvelse og undervisning

Iyengar har praktiseret yoga dagligt omkring 80 år, tre timers asanas praksis og en times pranayama. Selv da han var oppe i 90’erne, var han stadig i stand til at stå i hovedstand i over 30 minutter. Denne kontinuitet i hans praksis har ledt ham til at udvikle en encyklopædisk viden om emnet. På grund af sin egen og sine elevers sundhedsproblemer, og af pragmatisk erfaring har han udviklet nye måder at praktisere på, så alle kan drage fordel af yogaen, uanset kropsbygning, sygdom, skader eller andet. Mr Iyengar er kendt for sin systematiske tilgang til yoga. Han er den første yogalærer, der har undervist store grupper af elever.

Hans præstationer, kendetegn og priser

B.K.S Iyengar har systematiseret over 200 klassiske Yoga asanas og 14 forskellige typer pranayama fra det enkle til det utroligt vanskelige. De er blevet struktureret og kategoriseret således, at en begynder kan udvikle sig sikkert gennem de grundlæggende stillinger til de mest avancerede, i takt med at de udvikler fleksibilitet, styrke og følsomhed i tanker, krop og ånd.

Ved subtile justeringer på muskler, knogler, hud og organer, har Iyengar tilføjet en intensitet i yoga praksis, som ikke tidligere var kendt. For yderligere justeringer begyndte han også at anvende rekvisitter, så som blokke, bælter, tæpper, reb mm. Således er de subtile justeringer og brugen af ​​rekvisitter blevet kendetegnende for Iyengar Yoga-systemet.

I 1991 fik han tildelt Padma Shri, Padma Bhushan i 2002 og Padma Vibhushan i 2014, af den indiske regering for alle hans præstationer inden for yogaen.

Nutidens Mr. Iyengar Yoga Institutet i Pune (Indien)

Iyengar har være omgivet af en ny generation af dedikerede lærere, hans datter Geeta Iyengar, hans søn Prashant Iyengar og hans barnebarn Abhijata Iyengar har siden hans død overtaget hans arbejde. Dette gennem daglig praksis, undervisning af klasser, kurser og smertelindring i terapeutiske klasser, samtidig med at de har styret den verdensomspændende Iyengar Yoga forening og dennes certificeringsproces. Dette er hvad hans søn Prashant siger omkring fortsættelsen af sin fars arbejde:

 “Altså, han forlod en arv, og jeg er bare en lille del af det. Man kan ikke have hele havet i sin håndflade. Alle hans elever viderefører hans arv. Alt hvad jeg har lært, vil jeg videreføre. Man udøver eller underviser ikke hvad man bliver undervist, men i hvad man har lært “